DC-Communication-skylt

Reklambyrå som kan helheten-skylt

DC Communication Grafisk Formgivning, Mässa

En viktig del av ett företags profilering är skylten. Inom vår bransch är reklambyråer duktiga på att leverera material för print och webb. Förutom print och webb är vi branschunika med vårt tekniska kunnande av skyltar. Därför vill vi dela med oss av tips så att du kan spara pengar och tid.

När en ny logotyp skapas bör din reklambyrå ha den fysiska aspekten i åtanken. Det finns en del begränsningar av skyltar vid tillverkningen. Här bör din byrå ta hänsyn till din budget och hur du vill profilera ditt företag. Därför är följande avgörande så att du får ut den önskade effekten av din profilering:

LOGOTYPEN-print, webb och fysisk form

Designar din reklambyrå en logotyp med skuggor och effekter kan det begränsa ditt skyltutförande. Skuggor och effekter kan man inte tillämpa på samma sätt i skyltform som i print och på din hemsida. Det gör att din skylt kommer att skilja sig ifrån din logotyp på din hemsida och på dina visitkort. Därför är detta en viktig aspekt för din byrå att ha med, för att du ska få ut ett enhetligt resultat oavsett i vilken form din logotyp presenteras i.

Detaljerna i din logotyp får inte vara för tunna för att det ska gå att tillverka skylten fysiskt. Annars begränsar du dig i urvalet av tillverkningsteknik. Därför är det viktigt att din reklambyrå känner till dessa detaljer. Gör dom inte det finns det risk för att du får göra om din logotyp eller att du stöter på stora problem framöver. Detta blir en dyr process för dig. Ovan ser ni ett exempel på olika vikter på ett typsnitt. ( thin, regular, bold )

FÄRG

Vid färgval ska man använda sig av Pantone Matching System (PMS). Använder man CMYK färger som är avsedda för print, försvårar det färgmatchningen mot dem fysiska materialen. I plast, vinyl och lack finns det redan ett sortiment av standardfärger. Väljer man dessa färger kan producenter i hela världen tillverka din skylt och färgen blir alltid korrekt. Det går självklart att få specialinfärgad plast, vinyl och lack enligt dina önskemål, men då får du vara beredd på att betala en hel del för detta.

RAL

För bästa resultatet och finish används pulverlack (RAL-färger) för skylttillverkningen. Du följer din budget bäst om du väljer en standardfärg i RAL för pulverlackering av din skylt.

TÄND/SLÄCKT?

Här behöver din reklambyrå ta ställning till om det ska vara rätt färg på skylten när den lyser eller när den är släckt. Det är omöjligt att ha samma färg tänd som släckt. Valet av färgen styrs också av när dina kunder ska se skylten i korrekt färg. Tidsaspekten är en viktig del. Vilken tid på dygnet ser flest kunder din skylt? Den geografiska aspekten-ligger företaget t.ex. i Norrland så är det ljust större delen av dygnet på sommaren, medan på vintern är det tvärt om. Här ska valet göras när det är viktigast att färgen är korrekt.

Känns det här för krångligt så är du alltid välkommen att ta kontakt med oss.

DC Communication gör det svåra enkelt!